• تنها راه نجان فلسطین مقاومت است و رژیم صهیونیستی محکوم به فنا و نابودی است

    تنها راه نجان فلسطین مقاومت است و رژیم صهیونیستی محکوم به فنا و نابودی است

  • خطبه های نماز جمعه مورخ 7/2/97

    خطبه های نماز جمعه مورخ 7/2/97

  • شعار حمایت از کالای ایرانی می بایست از ناحیه ی همه جدی گرفته شود

    شعار حمایت از کالای ایرانی می بایست از ناحیه ی همه جدی گرفته شود

نظر رهبر معظم انقلاب درباره ربنای شجریان

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای گروه ویژه و گروه معارف اسلامی صدا سیما : ربّنا»هایى که شجریان خوانده و در ماه رمضان قبل از اذان مغرب مى‌گذارند، یک کار هنرى است؛ یک کار حالى نیست.

نوشهرآدینه/ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی 13 اسفند سال 70 در دیدار اعضاى گروه ویژه و گروه معارف اسلامى صداى جمهورى اسلامى ایران‌ درباره ربنای محمد رضا شجریان و پخش اذان موذن زاده بیاناتی را مطرح کردند که در زیر به نقل از khamenei.ir می خوانید:

رعایت موازین موسیقى در این تواشیحها؛ که الحمدللَّه معلوم مى‌شود شما این کار را شروع کرده‌اید؛ این بسیار مهم است. من گاهى اوقات مى‌بینم که فارسها بدون توجه به موسیقى عربى، یک نغمه‌ى عربى را مى‌خوانند! البته دستگاهها، همان دستگاههاست؛ آنها هم وقتى مى‌خواهند بخوانند، در همین دستگاههاى بیات ترک و همایون و شور مى‌خوانند؛ عجیب این است که همین اسمها را هم بیان مى‌کنند. مرحوم امیرى فیروزکوهى – که در موسیقى وارد بود – مى‌گفت هرکس هر صدایى از دهانش دربیاورد، در یکى از این دستگاههاست؛ ولو این‌که موسیقىِ غربى باشد؛ منتها اصول و مبادى خوانندگى آنها فرق دارد. لابد حرف مرحوم امیرى فیروزکوهى حجت است. در موسیقى ایرانى، اگر کسى به هنگام خواندن از دستگاهى خارج بشود، اهل موسیقى مى‌گویند گناه کبیره‌یى مرتکب شده است؛ اما موسیقى عربى اصلاً یکى از لوازمش این است که از یک دستگاه به دستگاه دیگر بروند؛ غیر از این گناه کبیره است! لذا موسیقیدانهاى ایرانى از این‌گونه قرآن خواندنها خوششان نمى‌آید؛ مى‌گویند از دستگاه خارج شد؛ غافل از این‌که اصلاً خارج شدن و از یک دستگاه به دستگاه دیگر رفتن، یکى از مبادى خوانندگىِ قرآن‌خوانهاى عرب است؛ خودشان هم این را مى‌دانند؛ از اول که شروع مى‌کنند، گاهى پنج دستگاه را طى مى‌کنند، تا وقتى که به آخر مى‌رسند و مجدداً به دستگاه اول برمى‌گردند؛ مثلاً از بیات ترک شروع مى‌کنند، وارد همایون مى‌شوند و سپس به شور مى‌روند؛ بعد آخر سر مجدداً به همان بیات ترک برمى‌گردند؛ لذا شما مى‌بینید که «صدق‌اللَّه‌العلىّ‌العظیم»شان، با «بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم»شان داراى یک آهنگ است. در چنین حالتى، اگر ما بیاییم قرآن عربى یا سرود عربى را بدون رعایت موازین آنها بخوانیم، چیز ناجورى از آب درمى‌آید و اصلاً به گوش نمى‌چسبد. اگر بناست تواشیح خوانده بشود، باید همان‌طور خوانده بشود.

از تواشیحهاى آنها هم خیلى نباید استفاده بشود. من مى‌بینم که این جوانان ما وقتى همخوانى مى‌کنند، عین همان چیزى را که آنها خوانده‌اند، تکرار مى‌کنند؛ واقعاً این تقلید محض لزومى دارد؟ این همه شعر عربى و دعا هست که مى‌توان از آنها استفاده کرد؛ مثلاً مى‌توانند قصیده‌ى «بُرده»(19) را بخوانند که خیلى ممتاز و خیلى خوب است. درباره‌ى پیامبر و ائمه، عربها چه‌قدر اشعار خوب سروده‌اند که در حد اعلاى فصاحت و بلاغت است؛ از اینها در تواشیح استفاده کنید.

البته این نکته‌یى که عرض کردم، شامل دعاهایى که بعد از اذان صبح خوانده مى‌شود، یا دعاى روزها – که قبلاً خوانده مى‌شد و الان مدتى است آن را قطع کرده‌اند و ما هم گفتیم که قطع نکنند – نمى‌شود. اگر این دعاها را با سبک قرآن‌خوانىِ فارسى بخوانند – همین سبکى که در مسجدها مى‌خوانند – مطلوبتر است؛ آن آهنگهاى کشیده خیلى مناسب نیست. البته همین دیروز یا پریروز بود که دیدیم بعد از اذان دعایى با لحن عربى خوانده شد که خوب و دلنشین بود؛ اما اگر بخواهند آن را بِکِشند، چیز مطلوبى نخواهد شد. البته استثناهایى هم وجود دارد؛ مثلاً آن «ربّنا»هایى که شجریان خوانده و در ماه رمضان قبل از اذان مغرب مى‌گذارند، یک کار هنرى است؛ یک کار حالى نیست؛ مناسب نیست که بعد از اذان، کسى بخواهد آن‌طور چیزى را بگذارد؛ نه، بعد از اذان، به نظرم مى‌رسد که همین صداى معمولىِ مسجدىِ ما بهتر و مناسبتر باشد.

یک نکته را هم در خصوص اذانهایى که از صدا و سیما پخش مى‌شود، متذکر مى‌شوم. شما(20) به اذان غلوش اشاره کردید؛ اما عیب اذان غلوش این است که آهسته گفته شده است؛ اذان استودیویى است؛ مثل این‌که براى خودش حدیث نفس کرده است. اذان ابوزید هم همین‌طور است؛ او هم براى خودش گفته است؛ اینها براى دیگران اذان نگفته‌اند. ما در این‌جا به آقایان قرّاء مصرى گفتیم که اذان باید از دل کنده بشود؛ یعنى اذان گلدسته‌یى بگویند؛ اذان استودیویى به درد ما نمى‌خورد! اذان گلدسته‌یى، مثل همان اذانى است که شما گفته‌اید؛ یا اذان آقاى شریف که انصافاً از آن اذانهاى بسیار خوب و درجه‌ى یک است. البته این اذان آقاى شریف، نسخه‌ى بدل است؛ اصلش را یک عرب گفته است و من سالها پیش این اذان را شنیده‌ام. مرحوم عطاءاللَّه زاهد(21) مى‌گفت که موسیقى متن فیلم محمّد رسول‌اللَّه را از اللَّه‌اکبر آن اذان گرفته‌اند. اذان طوخى و اذان مؤذن‌زاده هم خوب است؛ اذان پُرحرارت و پُرمغزى است.

بناى ما بر این نبوده که در رادیو و تلویزیون، از اول تا آخر، همین چهار تا اذان را بگذاریم؛ نه، بنا بر این بوده است که اذان گفتن را نظمى بدهند؛ منتها براى این‌که خیلى شلوغ نشود، گفته شد که مرزى بگذارند. البته ممکن است گاهى بعضى از اذانها را هم بگذارند؛ اما توجه داشته باشید که اذان رسمى و دایمى رادیوى ایران که ما مى‌خواهیم در دنیا پخش بشود، باید – به قول شماها – یک اذان استاندارد باشد؛ یعنى بتوانیم آن را عرضه کنیم و بگوییم ما این‌طورى اذان مى‌گوییم.

منبع:شبستان

Fashion Mingle launches web event with Houston fashion industry heavy hitters
Porno Filme an do’s and moreover do nots in modcloth and moreover twee

Long Term Investing Appears to Have Gone Out of Fashion
kostenlose-pornos will have to reduce quality to keep up

Leighton Meester Is a Big Fan of Fashion Eyeglasses with Black Frames
Einfachporno.com some with buried pasts of their own

Fashion Design Colleges in New York
Porno For my dress

How to Stretch a Shrunken Boiled Wool Jacket
Einfachporno.com your stick skinny typical model

Katie Holmes Hot Wardrobe Malfunction
Kostenlose Porno You should also consider your age

Free Distance Learning Doctoral Degree Selection Advice
pornos what kind of dressing range to obtain

Eclipse Movie Fashion and Beauty Products
black porn methods to wear for the